1 kap. Grundläggande bestämmelser om kommunal och statlig inkomstskatt
Ur Inkomstskattelag (1999:1229)
Paragrafer i kapitlet
Visa alla 17 paragrafer
- 1 § I denna lag finns bestämmelser om kommunal och statlig inkomstskatt. I dett…
- 2 § Bestämmelser om skattskyldighet finns i 3-7 kap.
- 3 § Fysiska personer ska betala 1. kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt…
- 4 § Fysiska personer som är obegränsat skattskyldiga under någon del av beskattnings…
- 5 § Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbar…
- 6 § Fysiska personers skatt på kapitalinkomster ska beräknas på överskottet i inkoms…
- 7 § Juridiska personers skatt ska beräknas på den beskattningsbara inkomsten. Denna…
- 8 § Bestämmelser om beräkning av resultatet i de olika inkomstslagen finns för - i…
- 9 § Bestämmelser om allmänna avdrag finns i 62 kap., om grundavdrag i 63 kap. och om…
- 10 § Bestämmelser finns om - vissa inkomster som är skattefria i 8 kap., - vissa…
- 11 § Bestämmelser om hur skatten ska beräknas finns i 65 kap. Bestämmelser om be…
- 12 § Har upphävts genom lag (2011:1256).
- 13 § Beskattningsåret är för fysiska personer ett kalenderår. Om en enskild näri…
- 14 § Inkomster i ett svenskt handelsbolag ska tas upp det beskattningsår som går ut s…
- 15 § Beskattningsåret är för juridiska personer räkenskapsåret. För näringsverksamhet…
- 16 § Bestämmelser om - förfarandet vid uttag av skatten finns i skatteförfarandelag…
- 17 § Bestämmelser om inkomstskatt till staten finns också i - lagen (1991:586) om s…
Lagtext
1 §
I denna lag finns bestämmelser om kommunal och statlig inkomstskatt.
I detta kapitel finns grundläggande bestämmelser samt hänvisningar. I 2 kap. finns definitioner av vissa begrepp samt förklaringar till hur vissa termer och uttryck används i denna lag.
11 paragrafer refererar hit
Från Inkomstskattelagen (10)
2 §
Bestämmelser om skattskyldighet finns i 3-7 kap.
47 paragrafer refererar hit
3 §
Fysiska personer ska betala
1. kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet (skatt på förvärvsinkomster),
2. statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslaget kapital
(skatt på kapitalinkomster), och
3. statlig inkomstskatt på avsättning till expansionsfond
(expansionsfondsskatt).
Juridiska personer ska betala statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslaget näringsverksamhet. Lag (2007:1419).
67 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 6 §
- Inkomstskattelagen 6 kap. 11 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 21 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 15 kap. 4 §
- Inkomstskattelagen 15 kap. 4 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 23 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 23 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 25 kap. 4 §
- + 52 fler referenser i -2+ andra lagar
4 §
Fysiska personer som är obegränsat skattskyldiga under någon del av beskattningsåret ska betala kommunal inkomstskatt i form av kommunalskatt till hemortskommunen och, om hemortskommunen ingår i en region, regionskatt till den regionen. Vad som avses med hemortskommun framgår av 65 kap.
3 §.
Fysiska personer som är begränsat skattskyldiga under hela beskattningsåret ska betala kommunal inkomstskatt för gemensamt kommunalt ändamål.
För sådana begränsat skattskyldiga fysiska personer med anknytning till utländsk stats beskickning eller karriärkonsulat som avses i 3 kap. 17 § 2-4 tillämpas dock bestämmelserna i första stycket. Lag (2019:907).
80 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 3 kap. 18 §
- Inkomstskattelagen 3 kap. 19 §
- Inkomstskattelagen 6 kap. 6 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 6 §
- Inkomstskattelagen 9 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 10 kap. 8 §
- Inkomstskattelagen 15 kap. 10 §
- Inkomstskattelagen 18 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 18 §
- + 65 fler referenser i 2+ andra lagar
5 §
Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt.
Summan av överskott i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet minskas med allmänna avdrag. Det återstående beloppet avrundas nedåt till helt hundratal kronor och är den fastställda förvärvsinkomsten.
Från den fastställda förvärvsinkomsten dras grundavdrag och sjöinkomstavdrag. Avdragen ska göras i nu nämnd ordning. Det återstående beloppet är den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Lag (2011:1256).
98 paragrafer refererar hit
- Förordning om omställningsstöd för maj-juli 2020 13 §
- Förordning om omställningsstöd för mars och april 2020 10 §
- Förordning om omställningsstöd till vissa särskilt drabbade företag 12 §
- Förordning om ordinarie omställningsstöd 13 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 16 kap. 4 §
- Inkomstskattelagen 18 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 19 kap. 3 §
- + 83 fler referenser i 8+ andra lagar
6 §
Fysiska personers skatt på kapitalinkomster ska beräknas på överskottet i inkomstslaget kapital. Lag (2007:1419).
64 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 3 kap. 18 §
- Inkomstskattelagen 6 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 6 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 6 kap. 2 §
- Inkomstskattelagen 7 kap. 2 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 18 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 12 kap. 40 §
- Inkomstskattelagen 25 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 27 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 33 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 38 kap. 8 §
- Inkomstskattelagen 39 kap. 7 §
- + 49 fler referenser i -1+ andra lagar
7 §
Juridiska personers skatt ska beräknas på den beskattningsbara inkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt.
Överskottet i inkomstslaget näringsverksamhet minskas med allmänna avdrag. Det återstående beloppet avrundas nedåt till helt tiotal kronor och är den fastställda och den beskattningsbara inkomsten.
För sådana ideella föreningar och registrerade trossamfund som uppfyller kraven i 7 kap. 4-6 och 10 §§ minskas den fastställda inkomsten med grundavdrag. Det belopp som återstår är den beskattningsbara inkomsten. Lag (2013:960).
70 paragrafer refererar hit
Från Inkomstskattelagen (56)
Från Skattebetalningslagen (2)
8 §
Bestämmelser om beräkning av resultatet i de olika inkomstslagen finns för
- inkomstslaget tjänst i 10-12 kap.,
- inkomstslaget näringsverksamhet i 13-40 kap., och
- inkomstslaget kapital i 41 och 42 kap. Lag (2005:1136).
66 paragrafer refererar hit
Från Inkomstskattelagen (53)
- 2 kap. 1 § — Definitioner och förklaringar
- 13 kap. 17 § — 11 a kap. Särskilda bestämmelser om personaloptioner
- 15 kap. 10 § — Avgränsningen av inkomstslaget näringsverksamhet
- 18 kap. 28 a § — Vad som ska dras av i inkomstslaget näringsverksamhet
- 23 kap. 1 § — 20 a kap. Anskaffningsvärde och anskaffningsutgift vid besk…
- + 48 fler
Från Skattebetalningslagen (2)
9 §
Bestämmelser om allmänna avdrag finns i 62 kap., om grundavdrag i 63 kap. och om sjöinkomstavdrag i 64 kap. Lag
(2002:322).
62 paragrafer refererar hit
Från Inkomstskattelagen (45)
Från Skattebetalningslagen (2)
Från Skatteförfarandelagen (4)
Från Socialförsäkringsbalken (4)
10 §
Bestämmelser finns om
- vissa inkomster som är skattefria i 8 kap.,
- vissa utgifter som inte ska dras av i 9 kap.,
- kapitalvinster och kapitalförluster i 44-54 kap.,
- insättningsgaranti och investerarskydd i 55 kap.,
- fåmansföretag och fåmanshandelsbolag i 56 och 57 kap.,
- pensionsförsäkringar och pensionssparkonton i 58 kap.,
- pensionssparavdrag i 59 kap.,
- familjebeskattning i 60 kap., och
- värdering av inkomster i annat än pengar i 61 kap. Lag
(2007:1419).
57 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 1 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 11 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 11 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 21 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 9 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 9 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 30 §
- Inkomstskattelagen 32 kap. 11 §
- Inkomstskattelagen 32 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 32 kap. 14 §
- Inkomstskattelagen 34 kap. 11 §
- Inkomstskattelagen 36 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 40 kap. 7 §
- + 42 fler referenser i -1+ andra lagar
11 §
Bestämmelser om hur skatten ska beräknas finns i 65 kap.
Bestämmelser om beräkning av skatt på ackumulerad inkomst finns i 66 kap.
Bestämmelser om skattereduktion för underskott av kapital, arbets-inkomst (jobbskatteavdrag), sjukersättning och aktivitetsersättning, förvärvsinkomst, boende i vissa områden
(regional skattereduktion), allmän pensionsavgift, sjöinkomst, hushållsarbete, installation av grön teknik, gåva och avgift till arbetslöshetskassa finns i 67 kap. Lag (2025:539).
65 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 3 kap. 19 a §
- Inkomstskattelagen 6 kap. 12 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 12 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 16 kap. 10 §
- Inkomstskattelagen 19 kap. 33 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 12 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 12 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 12 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 15 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 20 §
- Inkomstskattelagen 25 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 2 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 32 §
- + 50 fler referenser i -3+ andra lagar
12 §
Har upphävts genom lag (2011:1256).
53 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 2 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 3 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 19 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 6 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 7 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 25 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 26 kap. 2 §
- Inkomstskattelagen 26 kap. 4 §
- Inkomstskattelagen 28 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 29 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 34 kap. 7 §
- + 38 fler referenser i -2+ andra lagar
13 §
Beskattningsåret är för fysiska personer ett kalenderår.
Om en enskild näringsidkare som är bokföringsskyldig enligt bokföringslagen (1999:1078) har ett räkenskapsår som inte sammanfaller med kalenderåret och har följt bestämmelserna i 3 kap. bokföringslagen, är beskattningsåret för näringsverksamheten i stället räkenskapsåret.
Om en enskild näringsidkare för över hela eller en del av näringsverksamheten till en juridisk person eller ett svenskt handelsbolag, avslutas beskattningsåret för näringsverksamheten tidigast vid den tidpunkt när den överförda näringsverksamheten enligt god redovisningssed ska tas upp i det övertagande företagets räkenskaper.
Lag (2011:1256).
83 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 6 kap. 12 §
- Inkomstskattelagen 14 kap. 21 §
- Inkomstskattelagen 18 kap. 30 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 13 a §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 14 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 15 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 17 a §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 17 a §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 17 b §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 17 c §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 20 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 24 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 6 §
- Inkomstskattelagen 26 kap. 1 §
- + 68 fler referenser i 1+ andra lagar
14 §
Inkomster i ett svenskt handelsbolag ska tas upp det beskattningsår som går ut samtidigt som handelsbolagets räkenskapsår. Om handelsbolagets räkenskapsår inte överensstämmer med delägarens beskattningsår, ska inkomsterna i stället tas upp det beskattningsår som går ut närmast efter handelsbolagets räkenskapsår. För delägare som är fysiska personer gäller detta dock bara sådana inkomster som inte ska tas upp i inkomstslaget kapital. Lag (2011:1256).
50 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 16 kap. 15 §
- Inkomstskattelagen 19 kap. 22 b §
- Inkomstskattelagen 19 kap. 33 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 12 §
- Inkomstskattelagen 21 kap. 15 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 17 §
- Inkomstskattelagen 24 kap. 20 §
- Inkomstskattelagen 27 kap. 15 §
- Inkomstskattelagen 29 kap. 3 §
- Inkomstskattelagen 30 kap. 2 §
- Inkomstskattelagen 32 kap. 1 §
- + 35 fler referenser i -4+ andra lagar
15 §
Beskattningsåret är för juridiska personer räkenskapsåret. För näringsverksamhet som bokföringslagen
(1999:1078) inte tillämpas på är dock kalenderåret alltid beskattningsår.
I 37 kap. 19 § finns bestämmelser om beskattningsåret vid kvalificerade fusioner och fissioner. Lag (2011:1256).
46 paragrafer refererar hit
Från Inkomstskattelagen (36)
16 §
Bestämmelser om
- förfarandet vid uttag av skatten finns i skatteförfarandelagen (2011:1244),
- förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete finns i lagen (2009:194) om förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete, och
- förfarandet vid skattereduktion för installation av grön teknik finns i lagen (2020:1066) om förfarandet vid skattereduktion för installation av grön teknik.
Lag (2020:1068).
43 paragrafer refererar hit
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 2 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 3 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 8 kap. 18 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 17 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 13 kap. 5 §
- Inkomstskattelagen 14 kap. 17 §
- Inkomstskattelagen 16 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 18 kap. 28 a §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 13 §
- Inkomstskattelagen 20 kap. 17 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 1 §
- Inkomstskattelagen 22 kap. 10 §
- + 28 fler referenser i -4+ andra lagar
17 §
Bestämmelser om inkomstskatt till staten finns också i
- lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta,
- lagen (1991:591) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister m.fl.,
- lagen (1990:661) om avkastningsskatt på pensionsmedel, och
- kupongskattelagen (1970:624).